"Det är väldigt stor skillnad, det går knappt att beskriva. Det har varit en väldigt stor omställning", säger Marcus Jönsson om förflyttningen från gokart till radical. Foto: Ebbesson Motorsport

Ebbesson Motorsport prisat igen

Av
Andreas Holm

MOTORSPORT. Båstad-föraren Marcus Jönsson gjorde sitt första år för Ebbessons motorsport och var en av dem som prisbelöntes när stallet tog storslam i den så kallade Radical-seriens avslutning i Linköping.

Efter tio års gokart-körande fick Marcus Jönsson istället sätta sig i sätet i en större bil, en så kallad "radical". När serien hade prisutdelning i Linköping fick han och hans stall Ebbessons motorsport, flera priser. Marcus Jönsson blev utsedd till årets rookie – det vill säga årets nykomling.
– Det var verkligen jättekul. Det här trodde jag aldrig, säger 19-årige Marcus.
I årets tävling var det flera nykomlingar, men Marcus var alltså bäst av dem alla.
– Jag har fullföljt alla race och hamnat på bra placeringar.
Någon förstaplats blev det dock inte, men däremot en andraplats i Norge. Den enda tävlingen som kördes utomlands.

Stor skillnad
Att hamna i en radical-bil istället för en gokart-bil innebar inte endast ett större fordon utan även betydligt högre hastigheter. I radical går det att nå en hastighet på 270 kilometer i timmen.
– Det är väldigt stor skillnad, det går knappt att beskriva. Det har varit en väldigt stor omställning, säger Marcus som gärna ser en fortsättning i serien och i stallet.
– Målet är att fortsätta köra i Radical, men det handlar mycket om sponsorpengar och så. Det har varit väldigt bra att vara med Ebbesson, de har hjälpt mig med mycket.
Medaljregn över Ebbessons
Ebbesson motorsport fick hela sex priser under radical-seriens avslutning i Linköping.
– Det kunde inte ha gått bättre, säger teamchefen Inge Ebbesson.
Förutom årets rookie fick stallet även utmärkelse för årets mekaniker, årets polekung (flest pole positions) och årets team, samt för SM-guldet och förstaplatsen i den så kallade prosport-klassen.
– Det är alltid kul att uppmärksammas och det visar att det inte bara handlar om förarna utan om hela stallet, avslutar Inge.

Publicerad 18 December 2009 00:00