Två personer skadade och en avliden, det är scenariot i Trafikverksskolans och räddningstjänstens gemensamma övning som äger rum en gång om året.

Två personer skadade och en avliden, det är scenariot i Trafikverksskolans och räddningstjänstens gemensamma övning som äger rum en gång om året. Foto: Martin Wingren

Olycka på järnvägen – övning inför skarpt läge

Räddningstjänsten och Trafikverksskolan genomför gemensam övning

ÄNGELHOLM.

Klockan 9 går larmet – en person klämdes fast under en tågvagn och två järnvägsarbetare har fått ström i sig. Räddningstjänsten skyndar till platsen. Den här gången var det bara en övning, som ska ge färdighet inför verkliga fall.

Av
Martin Wingren

– Nu går larmet, ropar en utbildningsledare från Trafikverksskolan exakt klockan 9.

Några minuter senare är räddningstjänsten på plats och brandmän börjar leta sig fram till den första olycksplatsen.

– Hjälp, hjälp, ni måste hjälpa, ropar Svante Zetterberg som är lärare på Trafikverksskolan men som för dagen spelar en lokförare.

Övningen ingår i utbildningen till olycksutredare.

Övningen ger räddningstjänsten tillfälle att förbereda sig på en verklig järnvägsolycka.

Övningen ger räddningstjänsten tillfälle att förbereda sig på en verklig järnvägsolycka. Foto: Martin Wingren

– I övningsscenariot är det en av Järnvägsmuseets gamla godsvagnar som skulle flyttas och i samband med rullar den i väg och kolliderar med vagnar som kommit in från Helsingborg under natten. En växlare blir fastklämd när han försökte stoppa vagnen, säger Gunnar Areskog som är utvecklingsansvarig för utbildningen till olycksutredare för spårtrafik.

Växlingsarbetaren, spelad av en lärare från Trafikverksskolan, ligger med blodiga kläder under tågvagnen. Medan brandmän håller på att få fram en bår och lyfta ut den skadade går ett andra larm. Den här gången är det två som utbildar sig till järnvägstekniker som fått ström i sig, efter ursprungsolyckan.

– Han är avliden, konstaterar räddningspersonalen om en av de förolyckade eleverna som ligger i en lift uppe vid kontaktledningen.

Syftet med den fingerade olyckan är att både blivande personal inom järnvägen och räddningstjänsten ska få öva inför skarpt läge.

En fingerad olycka för övning – en växlare har klämts fast.

En fingerad olycka för övning – en växlare har klämts fast. Foto: Martin Wingren

– Vi har sådana här övningar en gång om året, för att eleverna ska lära sig genomföra en komplett olycksutredning. Och räddningstjänsten tycker också att det är värdefullt att kunna öva. Efter räddningsinsatsen tar utredarna vid, gör intervjuer och dokumenterar för att ta reda på vad som hänt. En riktig utredning kan ta allt från några veckor vid en lättare olycka till flera månader, säger Gunnar Areskog.

Christian Cronstedt spelar en förolycklad växlare.

Christian Cronstedt spelar en förolycklad växlare. Foto: Martin Wingren

Blivande järnvägstekniker förolyckas i övningen.

Blivande järnvägstekniker förolyckas i övningen. Foto: Martin Wingren

Gunnar Areskog är utvecklingsledare för utbildningen till olycksutredare inom spårtrafik.

Gunnar Areskog är utvecklingsledare för utbildningen till olycksutredare inom spårtrafik. Foto: Martin Wingren

Publicerad 17 September 2019 11:34