Helena Wennerström, nytillträdd klubbchef i ÄFF.

Helena Wennerström, nytillträdd klubbchef i ÄFF. Foto: Martin Wingren

ÄFF:s nya klubbdirektör blickar framåt

ÄNGELHOLM.

Helena Wennerström gick från HIF, där hon var tillförordnad klubbdirektör, till ÄFF, där hon just tillträtt som ny klubbchef. Att se över intäktsmöjligheter och sätta ÄFF på kartan är två av hennes fokusområden framöver.

Av
Martin Wingren

De tre första områdena Helena Wennerström ser framför sig i nya tjänst är: att lära känna klubben, se över intäktsmöjligheter och klubbens kommunikation, både utåt och internt.

– ÄFF ska vara en klubb att räkna med i nordvästra Skåne, vi har nästan inte haft någon marknadsföring, säger hon.

Helena Wennerström har en bakgrund inom försäljning och marknadsföring. Bland annat inom media och som marknadschef på Väla centrum samt inte minst som försäljnings- och marknadschef och senast tillförordnad klubbdirektör i Helsingborgs IF.

– Det finns en otrolig potential i ÄFF. För att kunna göra alla satsningar vi vill göra så behöver vi se över intäktsmöjligheterna, för att kunna anställa fler som vi kommer att behöva göra. Se över sponsorbiten och kioskverksamheten till exempel, säger Helena Wennerström och fortsätter:

– För bara några år sedan stod ÄFF på ruinens brant, nu ska vi växa men inte i för fort.

Visionen är att ÄFF ska vara en mötesplats, där barn- och ungdomsverksamheten är viktig.

– Det är 600-700 ungdomar som spelar fotboll i klubben, vår ungdomsverksamhet har en viktig roll i samhället, säger klubbchefen och fortsätter:

– Men vi har vår verksamhet på två ställen, här på den gamla idrottsplatsen och på den nya vid arenan. Det är positivt att kommunen satsar på att utveckla ett nytt idrottsområde (Arenastaden, red anm). Vi vill ha mer sammanhållning och bli en mötesplats för yngre och äldre spelare.

Den nya klubbchefen har inte någon egen erfarenhet av att ha spelat fotboll men började tidigt intressera sig för sporten.

– Jag är uppvuxen bredvid Kopparvallen och har alltid följt Åtvidaberg. Men i mitt jobb håller jag alltid mig utanför de vita linjerna och lägger mig inte i tränarnas jobb, säger Helena Wennerström.

Ökad kommunikation är ett av Helena Wennerströms ledord som ny klubbchef i ÄFF.

Ökad kommunikation är ett av Helena Wennerströms ledord som ny klubbchef i ÄFF. Foto: Martin Wingren

Publicerad 15 August 2019 10:10