Tage Friberg och Samuel Stoll sätter i tomatplantor i en av Ljunggårdens förskolas odlingslådor. Förskolepedagogerna Annika Åkesson och Maria Ragnvid hjälper till.

Tage Friberg och Samuel Stoll sätter i tomatplantor i en av Ljunggårdens förskolas odlingslådor. Förskolepedagogerna Annika Åkesson och Maria Ragnvid hjälper till. Foto: Martin Wingren

Egen odling ska få barnen att intressera sig mer för mat

ÄNGELHOLM.

På Ljunggårdens förskola har måltidspedagogik blivit ett inslag i verksamheten. Odlingslådor ska få barnen att få större matglädje och samtidigt så frö inför framtida hållbarhetstänk.

Av
Martin Wingren

Allt från tomater och zucchini till hallon och timjan ryms i odlingslådorna på Ljunggårdens förskola. Barnen har haft med egna frön och fått sätta sina kryddor och grönsaker för att på så sätt bli mer intresserade för mat och hållbarhet.

– Barnen har aldrig ätit så mycket vegetariskt och grönsaker som de gör nu. Vi får även höra från föräldrarna att barnen vill att maten där hemma ska pyntas med grönsaker, säger förskolepedagogen Maria Ragnvid.

Barnen blir också delaktiga på ett annat sätt, menar förskolekocken Frida Angvar som gått kurser i måltidspedagogik.

– Jag bad dem hämta in timjan och gräslök och så kom de med det, säger hon och fortsätter:

– Det får barnen att finna glädje i maten, att de vill utforska mer och smaka ny mat.

Dessutom får barnen ett hållbarhetstänk redan från början, menar personalen.

– Det är nu vi lägger grunden, barnen får en känsla för att det inte är svårt att odla själv och att man inte behöver handla importerade grönsaker i affären, säger Maria Ragnvid.

Förskolan har målet att få grön flagg, något som de ansökt om.

– Vi hoppas också kunna ha en skördefest till hösten, säger Maria Ragnvid.

Följ på Instagram

ljunggarden

Publicerad 22 May 2019 08:00