Nya Audi A6: Ännu mer premium

TEST.

Nya Audi A6 ger ett imponerande intryck och hör onekligen till de skönaste i den prestigeladdade premiumbilsamlingen. På avstånd ser den ut som stora lyxlimousinen Audi A8. Audi-gapet har vuxit och den tidigare lite avrundade karossen har fått en mer distinkt form med skarpa linjer. Allt enligt den nu gällande Audi-designen.

Av
Ian Maasing

Nya A6 har vuxit något jämfört med föregångaren och är 494 centimeter lång, 189 centimeter bredd och 146 centimeter hög. Axelavståndet är 292 centimeter, varför det är gott om utrymme såväl i de i alla led ställbara framstolarna som i baksätet.

Bilen är behagligt mjuk och vilsam i åkkomfort och köregenskaper. Fyra fullvuxna sitter bekvämt på de tillräckligt breda, släta och höga sätena. Den sexcylindriga dieseln på 286 hästkrafter levererar det höga vridmomentet 620 Newtonmeter vid 2250 varv per minut.

Det enkla och rätlinjiga gäller även för bakvagnens design. Man kommer lätt i och ur genom de stora dörrarna och sitter rymligt och bekvämt såväl fram som bak. Bagagerummet är lagom stort och rymmer 530 liter.

Det enkla och rätlinjiga gäller även för bakvagnens design. Man kommer lätt i och ur genom de stora dörrarna och sitter rymligt och bekvämt såväl fram som bak. Bagagerummet är lagom stort och rymmer 530 liter. Foto: Ian Maasing

Under 2000 varv per minut kändes motorn något orkeslös speciellt vid start och igångsättning av bilen. Det var först när motor kom upp i varv som den massiva drivkraften infann sig och då lite för våldsamt. I övrigt samarbetar motor och växellåda så bra och smidigt att man knappt märker att bilen kommer upp i 140-150 km/h! Vi bokförde 0,75-0,85 liter per mil vid blandad körning, vilket får anses som en hyfsad förbrukning.

Under plastkåpan döljer sig en smidig och vridmomentstark diesel V-sexa, som därtill kan köras miljövänligt snålt.

Under plastkåpan döljer sig en smidig och vridmomentstark diesel V-sexa, som därtill kan köras miljövänligt snålt. Foto: Ian Maasing

Nya A6 är fullspäckad med spännande finesser och tillval. Bland nyheterna finns ett mildhybridsystem som utgörs av Belt Alternator Starter, BAS, där en ny remdriven generator, som tillåter starkare regenerativ bromsning, även kan vara verksam som en kraftigare elmotor som inte bara startar förbränningsmotorn utan även kan ge drivkraftstillskott (boost) under körning. Allt för att få ner bränsleförbrukningen.

Vidare har vår testbil, A6 50 TDI quattro, en åttaväxlad automatlåda av konventionell typ med hydraulisk momentomvandlare, kombinerad med permanent fyrhjulsdrift, quattro på Audi-språk, som fördelar 40 procent av drivkraften till framaxeln och 60 procent till bakaxeln.

Föraren sitter vilsamt på sin i alla led ställbara stol, där inte ens massagefunktion saknas. De digitala instrumenten är lättavlästa och Audis smarta integrerade lösning av rundinstrument och navigationskarta är toppen. Head-up display är också toppen, men de två stora pekskärmarna i mitten är för lågt placerade och blir snabbt nedsmutsade.

Föraren sitter vilsamt på sin i alla led ställbara stol, där inte ens massagefunktion saknas. De digitala instrumenten är lättavlästa och Audis smarta integrerade lösning av rundinstrument och navigationskarta är toppen. Head-up display är också toppen, men de två stora pekskärmarna i mitten är för lågt placerade och blir snabbt nedsmutsade. Foto: Ian Maasing

För ännu bättre komfort och med möjlighet att ställa om för riktig sportig körning finns luftfjädring och ställbara stötdämpare som tillval. De får bilen att gå betryggande stadigt genom hela fartområdet utan att kännas alltför sportvagnsbetonad stötig.

Dessutom finns aktiv integralstyrning som tillval som gör att man med små rattutslag manövrerar 5-metersvagnen på trånga parkeringar, med bakhjulsstyrningen reducerade vändradien med en meter. Vid högre fart bidrar fyrhjulsstyrningen med exakt och stadig kurshållning.

(Bildtext) Stora mellanklassaren Audi A6 har samma sobra, rätlinjiga grunddesign som nya lyxlimousinen A8 och är lätta att förväxla på avstånd. Foto: Ian Maasing

(Bildtext) Det enkla och rätlinjiga gäller även för bakvagnens design. Man kommer lätt i och ur genom de stora dörrarna och sitter rymligt och bekvämt såväl fram som bak. Bagagerummet är lagom stort och rymmer 530 liter. Foto: Ian Maasing

(Bildtext) Föraren sitter vilsamt på sin i alla led ställbara stol, där inte ens massagefunktion saknas. De digitala instrumenten är lättavlästa och Audis smarta integrerade lösning av rundinstrument och navigationskarta är toppen. Head-up display är också toppen, men de två stora pekskärmarna i mitten är för lågt placerade och blir snabbt nedsmutsade. Foto: Ian Maasing

(Bildtext) Under plastkåpan döljer sig en smidig och vridmomentstark diesel V-sexa, som därtill kan köras miljövänligt snålt. Foto: Ian Maasing

Fakta

Audi A6 50 TDI quattro

Tillverkad i: Tyskland.Typ: 4 dörrars 5 personers sedan.

Mått/Vikt: längd 494 cm bredd 189 cm, höjd 146 cm axelavstånd 292 cm, tank 63/73 l tjänstevikt fr 2077 kg.

Motor: mildhybrid 6 cyl i V 2967 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 286 hk/210 kW, vridmoment 620 Nm–2250 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift, 8-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fem länkarmar, bak multilänk. luftfjädring fram och bak

Styrning: kuggstång/elservo, fyrhjulsstyrning, vändcirkel 11,1 m.

Bränsleförbrukning: NEDC: 5,6 l/100 km vid bl körning.

CO2: 146 g/km.

WLTP: 7,2 l/100 km vid bl körning.

CO2: 189 g/km.

Prestanda: 250 km/h(begränsad), 0-100 km/h 5,5 sek.

Fordonsskatt: 7.157 kr.

Pris: fr 573.900 kr.

Testbilens pris: 817.500 kr.

Publicerad 03 November 2018 00:00