Numera finns det tre varumärken: Munkagrodden, Nyttogrönt och Sproutly.

Numera finns det tre varumärken: Munkagrodden, Nyttogrönt och Sproutly. Foto: Martin Wingren

Groddar vinnande koncept för årets företagare i Skåne

MUNKALJUNGBY.

I våras blev Eva och Kenneth Bendroth på Munkagrodden utsedda till Årets företagare i Ängelholm. Nu har de utsetts till Årets företagare i Skåne.

Av
Martin Wingren

I oktober bär det av till Stockholm och stadshuset för Eva och Kenneth Bendroth, som i 27 år odlat groddar och som varit med och drivit upp tre företag/varumärken med totalt 35-40 anställda. Den 11 oktober är de finalister och kan bli utsedda till Årets företagare i Sverige.

– Det är överväldigande och svårt att ta in. Det är som att vinna miljonvinsten. Vi är ödmjukt optimistiska kring att kunna ta hem det i Stockholm, säger Kenneth Bendroth.

Motiveringen till priset lyder: "Driver ett traditionellt bolag och har utvecklat både omsättning och sin nisch. I sitt gebit är man idag störst i Sverige genom god och stadig tillväxt av såväl räkenskaperna som produkten. Först växte det på firman och genom den senaste innovationen kan vem som helst skapa tillväxt hemma i köket – bara vattna så tittar groddarna upp."

Kenneth och Eva Bendroth började odla groddar för 27 år sedan. Nu blir det bland annat alfalfagroddar och rödbetsgroddar.

Kenneth och Eva Bendroth började odla groddar för 27 år sedan. Nu blir det bland annat alfalfagroddar och rödbetsgroddar. Foto: Martin Wingren

– Det är ett bevis på att vi gjort något rätt, uppskattning för det arbete vi lägger ned, säger Eva Bendroth.

Paret började odla groddar i hemmet och nu 27 år senare finns det tre varumärken: Munkagrodden, Nyttogrönt och Sproutly. Det sistnämnda drivs av sonen Jonas Bendroth och Lovisa Gibrand och där finns det planer på att expandera utanför Sveriges gränser, berättar Kenneth Bendroth.

– Till Danmark och Tyskland, med fröer så man kan odla sina egna groddar hemma, säger han.

Runt tio miljoner tråg skeppas ut från Munkagrodden varje år.

– Folk äter allt nyttigare och vi försöker genom marknadsförening sprida det här med groddar allt mer, visa hur man kan använda det. Vi säljer runt 30 procent till restauranger, resten till konsumenter, säger Kenneth Bendroth.

Publicerad 11 September 2019 09:32