Madeleine Eidmark, centrumutvecklare i Ängelholm.

Madeleine Eidmark, centrumutvecklare i Ängelholm. Arkivfoto: Martin Wingren

Centrumutvecklaren: ”Öppettiderna på helgen viktigast”

ÄNGELHOLM.

Öppettider ingår i tillgänglighet som är en viktig bit för att utveckla Ängelholms citykärna, menar centrumutvecklaren Madeleine Eidmark.

Av
Martin Wingren

Att, som Sandbergs salong, utöka sina öppettider för att anpassa sig efter kunderna ser centrumutvecklaren som något positivt.

– Det är fantastiskt att man tänker så, att om folk jobbar till klockan 17 och vi stänger 18, hur ska folk då hinna klippa sig. Det är viktigt att tillgänglighetsanpassa och det måste vara öppet, annars handlar kunden någon annanstans.

Minimi-öppettiderna i city är vardagar 10-18 och lördagar 10-16. Att ha öppet till klockan 19 på vardagar ser inte centrumutvecklaren som någon prioritet utan snarare handlar det om att fokusera på helgen.

– Vi har pratat om öppet till 19 på vardagar och söndagsöppet. Men vad man kan se så gör öppettider till 19 på vardagar inte så stor skillnad. Det är på helgen när man är ledig som man kan göra sina ärenden och har tid för det, shoppa eller gå ner och fika på stan. Handel i stadskärnan är det där lilla extra, en upplevelse. Man kanske ska köpa en present, köpa något fint att ha på sig när man är bortbjuden eller träffa sina vänner. Då är öppettiderna på lördagen det viktigaste, vi måste få det att fungera bättre, säger Madeleine Eidmark och fortsätter:

– Om butiker stänger olika tider så blir det otydligt mot konsumenten. Samtidigt är det en balansgång. Det måste vara hållbart för alla, även för de som står ensamma i butik. En butiksägare måste kunna räkna hem alla timmar.

Sedan mars förra året arbetar alla aktörer, bland annat kommun, fastighetsägare och Ängelholms näringsliv, i stadskärnan tillsammans i en BID-process för Ängelholms stadskärna för att skapa en ännu mer attraktiv och levande handels- och mötesplats. Processen ska vara i hamn i september i år med en målbild för utvecklingen av Ängelholms stadskärna.

Två av målen är att år 2020 bli QM-certifierad, Quality mark, en certifiering enligt vissa kriterier som Svenska stadskärnor tagit fram, och att år 2023 bli Årets stadskärna.

BID står för Business improvement district och är en affärsområdesutvecklingprocess där Svenska stadskärnor arbetat fram en svensk modell.

Publicerad 15 March 2019 11:50