Jessica Antonsson tvingas stänga sin butik Fri tid på Storgatan.

Jessica Antonsson tvingas stänga sin butik Fri tid på Storgatan. Foto: Martin Wingren

Ökad näthandel tvingar butik att stänga: "Det råder priskrig"

Stort stöd från kunder

ÄNGELHOLM.

Friluftsbutiken Fri tid på Storgatan stänger efter 13 år, meddelade ägaren på facebook igår. Hon hoppas att konsumenter framöver tänker på cityhandeln. "Konsumenten har mer makt än den tror", säger Jessica Antonsson.

Av
Martin Wingren

– Vi har fått en fantastisk respons efteråt, med många lyckönskningar från kunder som tackar för fin service. Det har verkligen värmt, säger Jessica Antonsson som drivit butiken.

Den ökade näthandeln är en orsak till att butiken tvingas stänga, menar hon.

– Vi hade vår topp 2016, sedan dess har det dalat. Det råder priskrig och kunden vill ha det absolut billigaste. Sedan har det kommit många stora jättar. Det är svårt för små familjeföretag som vi att klara oss, säger Jessica Antonsson.

Dessutom menar butiksinnehavaren att konsumenten måste tänka över om man vill ha handel kvar i city eller ej.

– I slutändan är det konsumenten som avgör, jag tror inte att konsumenterna är riktigt medveten om hur stor makt de har. Om kunderna efterfrågar något så har ju butikerna kvar det, säger Jessica Antonsson.

Hon hade gärna drivit butiken vidare.

– Vi har varit här i 13 år men nu går det inte längre. Vi har högre priser men har gjort miljömedvetna val och köpt in hållbara saker istället för slit och släng, säger Jessica Antonsson och fortsätter:

– Om det hade gått ihop så hade vi fortsatt, vi har mycket hjärta i det här. Det är tråkigt för vi har tillfört en mix i city som jag tror kommer att saknas. Det är nästan bara klädesbutiker kvar.

Butiken är öppen för utförsäljning och stänger senast den 2 mars.

Siffrorna för omsättningen i Ängelholm pekar dock uppåt, enligt de senaste siffrorna som Lokaltidningen skrev om i höstas. Främst kafé, restauranger och sällanköpsvaruhandeln var det som gick framåt, om än med en mindre procentökning än tidigare, enligt senaste rapporten kallad Cityklimatet.

– Vi har många duktiga handlare och vi har en tradition i Ängelholm att man går ner på stan och handlar. Vi har jobbat kontinuerligt med till exempel modevisningar och tjejkvällar, grejer som är handelsdrivande och profilskapande. Fallgropen är att många stadskärnor tror att man blir färdig, det här är saker man måste jobba med hela tiden och ha långsiktighet och kontinuitet, det är en av Ängelholms styrkor, sade centrumutvecklaren Madeleine Eidmark i en intervju med Lokaltidningen då

För att fortsätta utveckla city är Ängelholm mitt uppe i ett projekt i samarbete med Svenska stadskärnor. Det är ett 18-månadersprojekt som inleddes i mars i år och beräknas vara klart i september 2019. I detta samarbetar alla från kommuntjänstemän, politiker, fastighetsägare och aktörer i stadskärnan.

– Det handlar om allt från tillgänglighet till skyltning, stadsmiljö, parkering, öppettider och butiksutbud. Vi jobbar i fokusgrupper, är ute och gör stadsvandringar, gör marknadsundersökningar och tar ett helhetsgrepp och vässar klorna, sade Madeleine Eidmark.

Jessica Antonsson.

Jessica Antonsson. Foto: Martin Wingren

Publicerad 14 February 2019 10:22