Att bommarna inte fällts ned helt innan tåget börjar rulla är okej, menar Trafikverket.

Att bommarna inte fällts ned helt innan tåget börjar rulla är okej, menar Trafikverket. Genrebild: Mostphotos

Tåget får köra – trots att bommarna inte är nere

ÄNGELHOLM. Tågen börjar köra ut från Ängelholms station utan att bommarna är nedfällda. Något som oroat resenärer men som är helt enligt reglerna, enligt Trafikverket.

Av
Martin Wingren

Tågen varnar med tuta fotgängare som är på väg över spåren, när tågen kör ut. Att tågen börjar köra innan bommarna fällts ned är enligt Trafikverket som det ska vara, skriver hd.se.

– Det är inget fel i vårt system och lokförarna gör inget fel. Enligt regelverket får tåget passera trots att bommarna inte ligger. Men lokföraren ska ha uppsikt över plankorsningen, det är jätteviktigt, säger Jörgen Borggren till tidningen och understryker att hastigheten alltid är låg när tåget rullar ut.

Bommarna ska börja gå ned när tåget passerar en markering i rälsen, skriver tidningen. Men det händer att bommarna inte hunnit fällas ned när tåget passerar övergången för fotgängarna, beroende på tågets läge vid perrongen när det rullar iväg.

Fotgängare ska stanna när ljus- och ljudsignalerna aktiveras vid bommarna, även om dessa inte hunnit fällas ned, menar Trafikverket.

– När det börjar ringa ska du som gående inte passera spåret, utan då ska du stanna. Alternativet finns att inte ha några bommar alls. Annars hade tåget fått köra fram och stanna vid plattformsövergången och sedan köra vidare när bommarna är fällda. Men i och med att bommarna är i rörelse och lokföraren ska ha uppsikt över plankorsningen så är det okej att köra, säger Jörgen Borggren vidare till tidningen.

Publicerad 02 December 2018 08:00