Byte av parkeringsbolag skapar förvirring på Villan

ÄNGELHOLM.

Sedan den 1 februari har Smart Parkering Sverige AB hand om bevakningen av Ängelholmslokaler samt Ängelholmshems alla parkeringsplatser. Något som skapat förvirring på Villanområdet där det sedan bytet saknas skyltar som markerar handikapplatser.

Av
Lotta Venhagen

Tidigare var det Q-Park som ansvarade för parkeringarna, men efter en upphandling förlorade de ansvaret. Eftersom Q-Park ägde p-skyltarna plockade de ner alla skyltar i samband med bytet.

– Under överlappningen blev det lite strul och det tar tid att skylta korrekt. På Sockerbruket har till exempel både vi och Melin Förvaltning parkeringar och de har fortfarande kvar Q-Park så där har folk blivit förvirrade. Vi har sagt att vi friar hellre än fäller åtminstone mars månad ut, det får ju göras med empati, säger Conny Nilsson, brand- och låssamordnare på Ängelholmshem.

På de flesta områdena har nya skyltar kommit på plats, men utanför Willans vårdboende saknas skyltar som markerar handikapplatser. Något som skapat problem för besökare till vårdboendet, menar Martha Lindqvist, anhörigkonsulent på vårdboendet, som fått hjälpa flera besökare med parkeringen.

– En man parkerade på en vanlig plats eftersom han inte hittade någon handikapplats och la sitt tillstånd i rutan och fick då böter. Sedan finns här inte längre någon parkeringsautomat och även om många äldre använder mobil så har jag fått hjälpa många och visa hur man parkerar genom sms, säger Maritha Lindqvist som varit i kontakt med Ängelholmshem och blivit lovad nya handikapplatser till vänster om entrén.

– De sa att vi skulle få det inom den här månaden, men det tror jag när jag ser det. Generellt hade det behövts många fler parkeringsplatser här då vi är en stor träffpunkt.

Conny Nilsson bekräftar att man försöker lösa situationen med handikapplatser framöver:

– Jag har sagt till vaktmästaren att han ska rita upp det de behöver, men man måste betänka flera aspekter, som att ambulans eller räddningstjänst ska kunna komma fram och att det då inte står bilar i vägen. Är det sedan en skylt de behöver så löser vi det, men en sådan beställning måste komma från enhetschefen. Sen har vi inte mer parkeringsyta än den som finns.

När det gäller parkeringsautomater kommer dessa dock inte vara lika tätt placerade som förut menar han.

– Tidigare hade vi 14 automater ute på våra fastigheter. Vi har tittat över det antalet och kommer att ha en app- och smstjänst istället. Kanske blir det så att man har en parkeringsautomat per stadsdel. Vi får se hur stort behovet är, men man kan inte parkera och förvänta sig att man hittar maskinen två meter därifrån.

Publicerad 14 March 2018 00:00