BILNYTT. Nu ska jag vara grym men uppriktig! Ferrari, Porsche, Koeningsegg och Spyker kan slänga sig i väggen! Eller rättare sagt i vägen! Jag har nämligen sett den slutgiltiga bildrömmen förverkligad i form av Mini John Cooper Works GP och strukit de nyss nämnda ur min drömbilslista!
Du och jag skulle därtill ha råd att ha denna drömbil eftersom den troligen kommer att kosta någonstans kring 300 000 kronor. Alltså mindre än en tiondel av vad flera av de ovan nämnda superportvagnarna kostar.
Men det föreligger ett stort problem. Mini-fabriken har deklarerat att drömbilen ska byggas i en strikt begränsad upplaga på 2000 exemplar och vad jag förstår är de flesta bokade för USA-marknaden.
Vad är det nu som är så lockande med denna super-Mini? För det första designen som med sina enkla, raka linjer ger bilen en otrolig dynamik. Den fyrcylindriga motorn har trimmats upp till cirka 220 hästkrafter som kommer skenande så fort man snuddar vid gaspedalen. Och hjulupphängningen har finslipats för seriös körning på racerbana.
På den sistnämnda punkten har fabriken också sett till att man redan har street credibility, alltså trovärdighet när det gäller verkliga prestanda på vägen. Den lilla tvåsitsiga supergokarten, det är väl vad man närmast kan karakterisera den som, har nämligen varvat runt ?det gröna helvetet?, det vill säga den tyska racerbanan Nürburgrings kurviga och backiga nordslinga på imponerande snabba 8 minuter och 23 sekunder. Hur många miljondyra supervagnar hänger med i den farten?
Publicerad: 01. juni 2012 00:18