Lokföraren Mathias Johansson tittar ut ur röjningsloket av typen TMZ på lokuppställningsplatsen på bangården i Malmö. Lokförarna som kör röjningsloket har jour dygnet runt och skall inställa sig inom 30 minuter för att kunna rycka ut.

Lokföraren Mathias Johansson tittar ut ur röjningsloket av typen TMZ på lokuppställningsplatsen på bangården i Malmö. Lokförarna som kör röjningsloket har jour dygnet runt och skall inställa sig inom 30 minuter för att kunna rycka ut. Foto: Ritzau Scanpix/Johan Nilsson

Nya röjningsloket underlättar pendlarnas vardag

Totalt 15 lok placeras ut i landet

SVERIGE. Just nu testas ett så kallat röjningslok i Skåne. Loket har redan fått rycka ut 13 gånger och lyckats korta avbrotten när tåg gått sönder. Snart stationeras liknande lok ut i resten av landet, rapporterar TT.

Trafikverkets första röjningslok utgår från Malmö bangård och ska kunna undsätta ett havererat tåg i Skåne inom en till tre timmar. Förarna har jour dygnet runt.

Loket klarar av att dra 1 600 ton och kan koppla på alla typer av tåg. Dieseldrift gör att loket kan komma till även på sträckor som inte är elektrifierade eller när en kontaktledning blivit nedriven.

Sedan pilotprojektet inleddes i våras har loket ryckt ut 13 gånger.

– Vid de tillfällen då vi har fått köra ut med loket och hämta så har det varit en stor framgång, för det har fungerat väldigt bra, säger Göran Holmberg på Trafikverket till TT.

Från och med december börjar utplaceringen av ytterligare 14 röjningslok i Sverige. Alla loken ska vara på plats under 2020.

Publicerad 09 September 2019 10:44