Näthandeln fortsätter att växa, enligt en ny undersökning.

Näthandeln fortsätter att växa, enligt en ny undersökning. Foto: Adobestock

Så shoppar svensken på nätet: Söndag mest populära dagen

"Shoppingen på nätet domineras av kvinnor"

SVERIGE.

Söndagar är den mest populära dagen för onlineshopping, kvinnor spenderar mer pengar online än män och “56-plussare” är den snabbast växande åldersgruppen på nätet enligt en ny undersökning.

Av
Sarah Bernshed

Det är Klarna som via statistik från våra betalningslösningar och en nyligen genomförd undersökning bland konsumenter har undersökt svenskarnas shoppingvanor på nätet. Enligt Klarnas nya e-handelsrapport “Svenskarnas shoppingvanor på nätet” fortsätter näthandeln att växa i Sverige, med allt fler handlare och ett allt större utbud av produkter från hela världen. Och det är kvinnorna som står för den högsta andelen köp även om män har ett högre snittordervärde.

– Shoppingen på nätet domineras av kvinnor, som shoppar oftare och spenderar mer pengar online än män, samt den köpstarka åldersgruppen 36-55 år. Hälften av Sveriges 18-35-åringar skulle hellre bara shoppa online än i fysisk butik om de var tvungna att välja, samtidigt som konsumenter äldre än 55 år är den snabbast växande åldersgruppen på nätet, säger Viveka Söderbäck på Klarna i ett pressmeddelande.

Många väntar med att bestämma sig för att ta tid till att noga utvärdera alternativen och sedan slutföra köpen i lugn och ro hemma

Enligt undersökningen är söndagar den mest populära dagen att handla på under hela veckan, och de allra flesta köpen görs mellan klockan 21 och 22 på söndagskvällen.

– Det blir allt vanligare att konsumenter både besöker fysiska butiker och ser sig om på nätet innan de bestämmer sig för vad de ska köpa, och det här mönstret blir extra tydligt under helgerna. Försäljningen online störtdyker mot slutet av arbetsveckan för att därefter skjuta i höjden på söndagarna. Många väntar med att bestämma sig för att ta tid till att noga utvärdera alternativen och sedan slutföra köpen i lugn och ro hemma på söndagskvällen, speciellt mellan klockan 21 och 22 som är den mest populära tidpunkten att handla på. Det visar hur viktigt det är för handlare att möjliggöra en sömlös övergång mellan online och fysisk butik för att erbjuda en personlig shoppingupplevelse och finnas tillgängliga både när konsumenter vill göra research, söka inspiration eller handla, säger Viveka Söderbäck.

Enligt Klarna görs de flesta köpen från mobiltelefoner och mindre än hälften från datorer (41 procent) och surfplattor.

Publicerad 04 September 2019 00:00