Hasse Andersson med i antilangningskampanj

Av
Martin Wingren

SKÅNE. Länsstyrelsen Skåne driver en antilangningskampanj, ”Fyll dansgolvet – inte ungdomarna” och under våren har dansband och Hasse Andersson hakat på kampanjen.

– Det är verkligen jättekul att så många dansband vill vara med och ställa sig bakom vårt viktiga arbete mot langning av alkohol till minderåriga, säger Annie Stråhlén, länssamordnare för alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksarbete på Länsstyrelsen Skåne och den som ligger bakom kampanjen, i ett pressmeddelande.

Totalt elva dansband har ställt upp och fler har visat intresse. Bland annat stödjer Hasse Andersson, Lars Kristerz, Donnez och Perikles kampanjen. Kampanjen går ut på att banden, iklädda t-shirts med budskapet ”Fyll dansgolvet – Inte ungdomarna”, spelar in en kort film där de berättar att de ställer sig bakom kampanjen och att de stödjer arbetet mot langning av alkohol till minderåriga som de lägger på sina olika sociala medier.

Under sommaren kommer kampanjen även att synas på Ekebo dansbandsfestival i början av juli. Tidigare i vår var kampanjen också med på Staffanstorpsfestivalen där både arrangör och samtliga medverkande band ställde sig bakom kampanjen.

– Dansbandspubliken är blandad och består av såväl föräldrar som unga vuxna som kan förse minderåriga med alkohol. Därför har vi valt att samarbeta med dansband för att nå ut med vårt budskap. Vi ser gärna att fler band hakar på, säger Annie Stråhlén.

Publicerad 11 June 2018 08:43

Lokaltidningen Ängelholms nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag