Bryggeri satsar - vill bygga ut

ÄNGELHOLM. Det rullar på för Skelderwikens brygghus. Ökad efterfrågan på ölen har gjort att det, tre år efter start, börjar bli dags att investera i ny utrustning och utöka lokalerna framöver.

Bryggeriet har sina lokaler nära hamnen i Skälderviken. Tony Jörgensen, som driver bryggeriet ihop med Olof Christensson, sneglar på lokalen bredvid för att kunna bygga ut verksamheten. Något som kommer att behövas under 2018, menar han.

– Vi börjar växa ur lokalerna. Första året sålde vi 4 000 liter, 2016 kom vi upp i 20 000 liter och 2017 bra mycket mer än så,  säger Tony Jörgensen och fortsätter:

– Efter att vi vunnit med en av våra ölsorter på Falkenbergs öl- och whiskymässa så accelererade det.

I dagsläget finns det tio olika ölsorter. Ölen finns på restauranger inte bara i Ängelholm utan exempelvis i Helsingborg, Kristianstad, Halmstad, Vellinge och Köpenhamn. Och på Systembolaget. En säljare har precis anställts för att arbeta in ett nytt segment – dagligvaruhandeln.

– Vi har tagit fram en folköl så att vi når en större marknad i butiker, säger Tony Jörgensen.

Samtidigt vill bryggeriet inte växa i allt för hög takt.

– Vi vill värna vår lokala förankring, säger Tony Jörgensen.

Det har startats många bryggerier de senaste åren. Hur märks konkurrensen?

– Vi ser det hellre som kollegor i branschen och intresset för hantverksmässigt brygd öl med rena råvaror ökar ständigt. Men de bryggerier som startar nu kommer kanske att få det tuffare, säger Tony Jörgensen.

Publicerad 22 November 2017 09:00

Lokaltidningen Ängelholms nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag