Kraftig tillväxt för cityhandeln

ÄNGELHOLM. ?Stadskärnan i Ängelholm upplever den tredje starkaste tillväxten i landet, när det gäller handel, restaurang och hotell.

Omsättningen ökade totalt sett med 7,6 procent. Starkast framåt gick detaljhandeln, med 9,2 procent, enligt undersökningen Cityklimatet som Fastighetsägarna tagit fram för åren 2015-2016. Bakomliggande förklaring är bland annat ett aktivt arbete med cityutveckling som pågått många år, enligt centrumutvecklaren Madeleine Eidmark.

– Vi har fastighetsägare som tagit stort ansvar för stadskärnan och som lägger stor vikt vid etableringar. Kommunen har fräschat upp gatumiljön, säger centrumutvecklaren och fortsätter:

– Och så har vi duktiga handlare och andra aktörer  som tar hand om sina kunder. Ängelholm är av tradition en modestad med små och unika butiker.

För några år ?sedan skapades varumärket ”På stan”, något som också bidragit till den positiva utvecklingen tror centrumutvecklaren.

– Det gör det lättare att marknadsföra city, det blir en helhet.  Vi har också infört ett gemensamt presentkort, säger Madeleine Eidmark.

Andra faktorer ?som bidrar till utvecklingen är en medveten satsning på olika evenenamng, olika ”besöksanledningar” som det kallas.

– Sedan finns det många boende i stadskärnan i Ängelholm, det skapar också liv. Det är ju människorna som gör staden. Ängelholm växer, det byggs mycket i centrum och det skapar ett kundtillflöde. Centrum är en mötesplats för Ängelholmsborna, säger centrumutvecklaren.

Viss oro fanns? från handlarnas sida när Brännborn center byggdes ut. Men det har vänt, enligt Madeleine Eidmark.

– Det är ett komplement till city och är volymhandel. Det gör att folk som innan lämnade Ängelholm för att köra till Clas Ohlson eller Elgiganten nu stannar här och handlar, säger hon.

Publicerad 11 September 2017 15:17

Lokaltidningen Ängelholms nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag