Nu går det fyra gånger så snabbt att anmäla brott

Lättare att komma fram

Av
Anders Bergquist

Anders G Bergquist

SYDSVERIGE. I oktober ändrades rutinerna för polisens kontaktcenter, så att de som anmäler brott i Sydsverige hamnar i kontaktcentrum för Sydsverige.
Tanken var att det ska vara lättare att prata med anmälningsmottagare från rätt region, men nu har polisen kunnat konstatera en annan mycket positiv effekt.
– Den genomsnittliga väntetiden för telefonkön till Sydsveriges kontaktcentrum uppmättes i december till strax under 4 minuter, vilket kan jämföras med den nationella kön som i september hade en väntetid på cirka 20 minuter, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson som är presstalesperson för polisen i region Syd.
Tiden är ett genomsnitt och när många ringer kan det fortfarande ta längre tid.
– Det är ett steg i rätt riktning och vi kommer att fortsätta arbeta med att sänka våra svarstider och höja vår service till alla som ringer till oss, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson.

Publicerad 26 January 2017 05:00

Lokaltidningen Ängelholms nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag